Educaţia adulţilor este o problemă conştientizată şi abordată sistematic de ţările europene[1] ca o resursă enormă pentru dezvoltări tehnice, economice, instituţionale şi umane, cât şi pentru asigurarea echităţii în ceea ce priveşte respectarea egalităţii şanselor. Unii vorbesc de educaţie pe tot parcursul vieţii. Alţii preferă utilizarea termenului de învăţare de tot parcursul vieţii. Bătălia terminologică a fost câştigată de expresia „învăţare pe tot parcursul vieţii”, cu toate că nu a clarificat şi nu a definitivat conceptul.
Educaţia adulţilor:
· reprezintă o dimensiune specială a învăţării pe parcursul întregii vieţi (life long learning) şi a devenit în toată lumea o prioritate a sistemelor de învăţământ.
· este un răspuns la societatea modernă şi are drept scop pregătirea adulţilor în domenii de interes precum tehnologia informaţiei, limbile străine, educaţia economică şi antreprenorială, educaţia pentru o cetăţenie democratică, educaţia pentru sănătate, management, educaţia părinţilor etc.
· situează adultul care învaţă în centrul procesului de educaţie, contribuind astfel la creşterea posibilităţilor acestuia de a juca un rol activ în societate.
· este deci nu numai o tehnică, o ştiinţă, ci şi o mişcare socială pentru a-i ajuta pe oameni să-şi înţeleagă locul lor în societate, făcându-i capabili să se adapteze cerinţelor acestui secol, solicitărilor lumii contemporane, să devină mai echilibraţi, mai eficienţi.
[1] cf. Învăţarea pe tot parcursul vieţii: contribuţia sistemelor educaţionale în statele membre UE (document pregătit de către Unitatea Europeană EURYDICE pentru Conferinţa Ministerială de lansare a programelor SOCRATES II, LEONARDO DA VINCI II şi TINERET, Lisabona 17 – 18 martie 2000); traducerea în limba română a acestui document s-a realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene
© Prof. formator Virginia – Smǎr[ndiţa Brǎescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu